Koude douche in Idskenhuizen

De Greiden 24 A
8523NM
IDSKENHUIZEN

Het is voor Sweltsjes 2 de week van de voormalige koplopers, met tot nu gelukkig gemengde resultaten. Vorige week Sneek Wit Zwart thuis (1-6), toen kwam Oudehaske thuis (1-1) en afgelopen zaterdag stond de uitwedstrijd tegen VVI op het programma.

Ingmar en Jurgen hebben corvee. De mannen hebben alles keurig klaar gelegd, denken ze. Als we aankomen in Idskenhuzen blijkt dat we inderdaad alles mee hebben, behalve ballen. Misschien wel belangrijk als je wilt voetballen… Gelukkig zijn de mensen in Idskenhuzen erg gastvrij en regelen een netje ballen voor ons. We mogen zelfs gebruik maken van hesjes en pionnen. 10/10 voor gastvrijheid.

SH is vandaag zonder Hans die moet vlaggen bij 1. Hij heeft gelukkig wel een opstelling gemaakt. Sven maakt zijn rentree op links buiten. Dit moet ik even melden want de laatste keer dat Sven links buiten stond was tegen Nijland 1. Sven scoorde toen in zijn allereerste wedstrijd voor het eerste zijn allereerste goal in de senioren. Vandaar dat hij weer een kans kreeg. Hans en SH hadden vetrouwen in hem, maar helaas heeft hij het niet waar kunnen maken, tomme. De gehele opstelling is als volgt; Beste keeper van Koudum. Defensie; Vinnie, Domingus, Gert Hum en Nilla die hersteld is van een lens achter de oogkas. Middenveld; Dirk Fietsbroekje, Yvo en Jurgensen. Voorin; Sven, Rinse P en Ayling (Speler van Leeds United). Wissels zijn de geslachtofferde Ingmar, Brandus, Daniel de stagiaire van SH en Marc. De laatst genoemde mag vlaggen. Helaas missen we vandaag Jente die nog in London zit en Kabouter Kooi die persé naar Plopsa Land wilde dit weekend met vriendin + schoonfamillie, keuzes.

De warming-up die volgt is solide te noemen. Sterk positiespel en prima goals tijdens het afronden. Zouden we vandaag weer voor een stunt kunnen zorgen? Nou nee. 20 minuten gespeeld, 4-0 achter. Hoogtepunt van de eerste helft is een mooie corner van Ayling. Vervolgens kopt iemand van ons team de bal terug/op het doel. Dan krijgt Yvo hem op de kop. Nou wint Yvo heel veel duels met zijn voorhoofd maar deze bal kopt hij natuurlijk weer over. Erg typerend voor ons seizoen. We sluiten de eerste helft af met een 5-0 achterstand.

In de rust zegt Vinnie dat hij liever er uit wil. Door deze opmerking wisselt SH hem per direct. Ingmar is zijn vervanger. De tweede helft is alles nog mogelijk en we beginnen weer op 0-0.

Het staat de tweede helft beter dan de eerste helft bij de Sweltsjes. De middenvelders worden niet meer overlopen en de spitsen worden beter opgevangen. Het blijft lang doelpuntloos in deze helft. De talenten werken hard en misschien zit er nog wel een goaltje voor ons in. Hoop doet leven dus wordt stagiaire van SH ingebracht. Hij moet het tij doen keren. Alleen is er 1 probleem. Hij komt links achter i.p.v. voorin. Dit levert de 6-0 op maar dit kwam niet door onze stagiaire. Marc maakt zijn rentree ook nog. Het zijn de eerste minuten die hij maakt na de winterstop. Het wordt 7-0. Nu vinden we het welletjes en gooien we de deur echt op slot. We spelen nog 5 minuten lang op de 0.

Minuut 85 is het ook eindelijk banden plakker tijd; Brandusss komt er in als laatste troef en wel in de spits. Volgens Ingmar kan Brandus beter op 10 gaan staan en kopduels winnen. ‘’Moast die stil hâlde jong, der bin ik net foar makke, dan ken ik fut oan de beademing’’, aldus Brandus. Corné trapt de bal uit en Brandus lijkt serieus in aanmerking te komen voor een duel. Helaas is het Dirk die eerder met zijn hoofd bij de bal is. Na deze anticlimax fluit de scheids af. 7-0. Kon erger. Gelukkig kunnen we lekker warm douchen in Idskenhuzen. Niet.

Het is crisis in Idskenhuizen want de gasprijzen stijgen ook hier de pan uit. Het water uit onze bidons is nog warmer dan wat hier uit de kraan kwam. Dat zul je nou net beleven. We geven een 7-0 zo cadeau, dan verwachten we ook wat terug. Maar helaas geen warme douche omdat Poetin de gaskraan al dicht gedraaid heeft in Idskenhuzen.

Zouden deze taferelen ook worden door getrokken naar het warme hart? Hoop het niet want komende zaterdag spelen we weer heerlijk thuis. Tegen de Flevo Boys. Om 13:00 is de aftrap. Support ons richting de eerste overwinning van het seizoen. Na afloop live optreden van Lil Boer.