Sv Oeverzwaluwen 1 – vv Workum 1

8723CW
KOUDUM

23 april 2022

Vandaag staat de 19e wedstrijd in de 3A klasse van het seizoen 2021-2022 op het programma. En wel de derby tegen onze buren uit Workum. In de wandelgangen wordt gesproken dat het Workum al 20 jaar niet lukt om in Koudum te winnen. Dat neigt naar een traditie en tradities zijn er om voortgezet te worden. Daarvoor moet dus vandaag minimaal gelijk gespeeld worden maar met winst van het veld stappen is nog beter. De Sweltjes zijn de laatste weken niet in hun beste vorm en ze zullen vandaag inzet en strijd moeten leveren om dit te bewerkstelligen.

De wedstrijd begint en het is aan de aanvallers van de Sweltjes de taak om de centrale verdediger niet de lange bal te laten geven en de andere doorlopende centrale verdediger af te stoppen. Dit gaat de ene keer beter dan de andere keer maar het lukt ze, samen met de rest van het team, om het voetbal uit het spel van Workum te halen. Wanneer de lange bal wel wordt gegeven staan de vleugelverdedigers goed opgesteld om het duel met de aanvallers van Workum aan te gaan. De lange ballen door het midden zijn echt allemaal voor good old Evert Schreur. Evert speelt al 21 jaar in het eerste en Workum weet al 20 jaar niet in Koudum te winnen. Ik zeg het u dit is geen toeval.

Het is een wedstrijd waarbij beide ploegen het wel proberen maar niet echt kansen creëren. Workum is er in de eerste helft nog het dichtstbij en de Sweltjes hadden misschien wel een penalty moeten krijgen. Vlak na rust krijgt Workum een vrije trap die tweede keer genomen moet worden. Waar de spits van Workum de eerste keer niet raak schiet lukt hem dit de tweede keer wel. 0-1 voor Workum en dan weet je dat het lastig gaat worden. De bezoekers langs de lijn genieten echter van het zonnetje en de stevige wind in de rug. Er wordt bijgepraat met Workumers als Jelmer Jellesma en Rein Attema beide in het verleden spelend voor de Sweltjes. Ook vedettes als Robbert Zonderland, Wietze Peterson en Gelke Talsma zien dat het spel zich vooral op het middenveld afspeeld. De wedstrijd liep als een fietsband met een kapot fietsventiel leeg. Er was inzet, er was strijd, er waren alleen geen kansen en ook geen goals meer. Hierdoor wint Workum en blijven ze meedoen voor het kampioenschap. De Sweltjes moeten de rug rechten en de komende zeven wedstrijden als collectief blijven spelen. Dan gaan er genoeg punten gehaald worden om lijfsbehoud veilig te stellen. En dit begint volgende week met de uitwedstrijd tegen de rode lantaarndrager Willemsoord.

En tradities.. tsja die komen en die gaan.

Supporters bedankt en tot volgende week.