Oeverzwaluwen 1 - De Walde 1

Ds L Tinholtstraat 5
8723CW
KOUDUM

3 punten, mooi weer, spanning en zinderende apotheose vergoeden veel in een bijzonder matige derby.

Zaterdag 13 april stond al wekenlang rood omlijnd bij menig voetballiefhebber in Koudum en Oudega en omstreken. Om 14:30  wordt er afgetrapt in de derby tussen beide vierdeklassers. De slag om de Fluessen waar buiten de sentimenten en prestige vooral ook hele belangrijke punten op het spel staan. Een strijd dus tussen, Oeverzwaluwen al maandenlang onderaan in de vierde klasse en de Wâlde, die ook nog verre van veilig is.

Gestart wordt er door de thuisclub met goallie Meine, Dytmer, Yvo, Gert-Jan en Jente achterin. Het middenveld bestaat uit Jouke, Frans-Wieger en Wiebe en de voorhoede bestaat uit Rutger, Jorn en Robin. De wedstrijd wordt geleid door arbiter De Klein uit Surhuisterveen.

Zoals gezegd staat er veel spanning op het duel, wat resulteert in een enorme blunder van Gert-Jan in de 4’e minuut. In zijn poging om de bal nonchalant terug te spelen naar de doelman raakt hij de bal verkeerd en is het Liam van der Meer van de Wâlde, die met een beetje geluk doelman Meine de Jong weet te passeren. Een grote domper dus voor de Sweltsjes dat nu nog meer gedwongen wordt het spel te maken. Het is Oeverzwaluwen dat het spel probeert te maken de eerste helft zonder zelf gevaarlijk te worden overigens. Gevaarlijk wordt de Wâlde wel regelmatig, vaak door persoonlijke fouten, nonchalance of slechte communicatie tussen de Sweltsjes. Zo lijkt de eerste helft uit te gaan als een nachtkaars, totdat Rutger Kramer het ineens uitgilt van de pijn. Hij komt in een duel met de tegenstander ongelukkig terecht en grijpt naar de knie. Rutger, die eindelijk weer terug is na een blessure aan zijn andere knie kan niet verder zoveel is eigenlijk gelijk wel duidelijk.
De brancard wordt tevoorschijn gehaald en de arbiter besluit om maar voor de rust te fluiten.

Beide teams gaan aan de thee en ondertussen wordt Rutger van het veld gedragen. Rutger zal later voor onderzoek naar de dokterswacht in Sneek worden gebracht. We hopen van ganser harte dat het allemaal enigszins meevalt voor Rutger.

Na de thee wordt eerst nog de laatste twee minuten van de eerste helft uitgespeeld, hierna fluit de scheids en wordt er van speelhelft gewisseld, nu kan officieel gestart worden met de tweede helft. Waar in de rust verschillende spelers aangeslagen zijn na de blessure van Rutger moet men na de rust eerst weer wat op gang komen. Vooral broerlief Yvo heeft het dusdanig moeilijk om zijn broertje zo op het veld te zien liggen, gelukkig voor de Sweltsjes weet hij dit in een positieve energie om te zetten en speelt een hele degelijke tweede helft.

Na het openingskwartier dat in veel opzichten lijkt op de eerste helft besluit de staf van Oeverzwaluwen om risico te nemen en brengt twee verse krachten in. Aan het begin van de tweede helft is William binnen de lijnen gekomen voor Rutger, in minuut 60 zijn het Mark en Rowan die in het veld komen voor Robin en Jouke. Dit nieuwe elan brengt de Sweltsjes wel meer rust aan de bal en zo komt er langzaam iets van controle over de wedstrijd, tot echte kansen leidt dit nog niet. Gert Jan die na een barslecht openingshalfuur en een penaltymoment waarbij de keuze van de arbiter uitpakt in het voordeel van Oeverzwaluwen, valt na 70 minuten uit met een onwillige heup. Thijs, onze pichhitter komt voor hem binnen de lijnen. Achterin komt men dus één op één te staan, maar een andere keuze is er ook niet met de 0-1 achterstand. Er moet risico genomen worden met het oog op de ranglijst.

Het duurt niet lang voordat een afvallende bal voor de voeten valt voor Thijsinho die de bal rücksichtslos in de bovenhoek knalt van de Wâlde. Zo staat er in minuut ’72 ineens de 1-1 op het scorebord en is er nog van alles mogelijk. Aan een gelijkspel hebben we nog niets, dus doordrukken en op zoek naar de winnende blijft het strijdplan.

Onze captain Wiebe zet in minuut ‘84 de centrale verdediger van de Wâlde  dusdanig onder druk dat hij geen andere keuze heeft dan de bal buitenkant voet terug te spelen op zijn keeper. De bal is veel te kort en zo kan Wiebe de keeper van de Wâlde omspelen, hij staat dan wel bijna op de achterlijn dus lijkt de bal voorgeven de enigste optie. Voor de goal staan Thijsinho en Jorn al te wachten op dit presentje, maar Wiebe besluit om het zelf te doen en uiterst koelbloedig en vakkundig krijgt hij de bal tegen de touwen. 2-1, gekkenhuis compleet. Alles wat Oeverzwaluwen viert deze voorsprong alsof de cup met de grote oren binnengesleept is. Maar ja, het is ‘pas’ de 85’e minuut en er komt zeker nog genoeg tijd bij. De laatste minuten is het dan ook vooral tegenhouden, de  Wâlde moet nou opeens weer. Gelukkig voor de Sweltsjes wuift de arbiter een tweede penaltymoment weg wanneer Frans Wieger een opstuitende bal ongelukkig tegen zijn hand krijgt, en ook Meine weet zich nog een paar keer te onderscheiden bij hoekschoppen tegen. Wanneer de overigens goed fluitende arbiter de Klein dan even na 16:30 voor het laatst fluit is de feestvreugde compleet.

Voor de tweede week op rij een broodnodige driepunter. Tot een stijging op de ranglijst leidt dit nog niet en zo staan de Sweltsjes nog altijd op de laatste plaats. We hebben het niet meer in eigen hand, maar er zijn gekkere dingen gebeurd in het voetbal.
Voor de Wâlde zijn de druiven zuur, ze hadden echt niet verdiend om vandaag te verliezen. Aan de andere kant heeft het Oeverzwaluwen ook niet altijd meegezeten dit seizoen, dus is het extra lekker om in deze derby het geluk eens aan de zijde te hebben.
Het themafeest kan dus met extra glans worden gevierd vandaag!!!

Volgende week neemt Oeverzwaluwen het op in en tegen Birdaard. Op sportpark de Swellen is de aftrap om 14:30. Aan de naam van het sportpark zal het in ieder geval niet liggen…

Graag zien we u dan weer langs de lijn staan om de nodige support te geven.