Ook code rood in stormachtig Lemmer

CVVO 1

... (e.d.)
... (schot)

3e klasse A

19 februari 2022 14:30

M.A Bosma

Sportpark De Rien
Straatweg 52
8531PZ
LEMMER

Tussen storm Eunice en storm Franklin werd op 19 februari op het kunstgrasveld van CVVO eindelijk weer een competitiewedstrijd gespeeld. Ondanks dat het tussen twee stormen plaatsvond was het verre van windstil in Lemmer. Voor deze weersomstandigheden hebben we in Nederland meer dan genoeg woorden. Het was in ieder geval guur, winderig en fris langs het veld. Desondanks waren er veel supporters uit het warme hart van de Zuidwesthoek aanwezig om de ploeg aan te moedigen. Coach Ton Haarman had met zijn staf 18 spelers meegenomen uit Koudum. Op goal stond Feike Pieter met daarvoor van links naar rechts Frans Wieger, Steffen, Evert (aanvoerder) en Joey. De kilometervreters van de middag waren Guus, Wiebe en William. En voorin moesten Robin, Jorn en Steinar voor gevaar zorgen. De bank naast Ton, Erwin en Daniel was goed gevuld met Corné, de gebroeders Melchers, Redmer, Ingmar, Yvo en Eling.

Rond 14:30 fluit de 19-jarige scheids voor het eerst op zijn fluit, maar één keer knipperen met de ogen en de fluit klinkt weer. William geeft het signaal af voor deze wedstrijd: volle bak! Het initiatief is de eerste 10 minuten voor de Sweltsjes. De eerste twee kansen zijn dan ook voor Oeverzwaluwen. Het schot van William gaat over en de kopbal van Jorn na een voorzet van Robin is helaas een makkelijke vangbal voor de keeper. Na 10 minuten ook een kans voor CVVO en daarna is de wedstrijd in balans. Het veldspel is moeilijk met de wind en we zien dan ook veel lange ballen. Voor beide goals wel wat momenten van opwinding, maar beide keepers houden hun goals vooralsnog schoon. Jorn lijkt 5 minuten voor rust daar verandering in te brengen na een mooie aanval. De grensrechter had ergens in de aanval buitenspel geconstateerd. De aanval had een beter lot verdiend. Beide ploegen gaan zonder doelpunten rusten.

De staf van Oeverzwaluwen hebben één wissel na een bakje thee: Sjors voor Guus. De eerste 15 minuten van de 2e helft zou in de boeken gaan als het oog van een orkaan. Het kabbelde wat door, maar er zou in de tweede helft nog genoeg gebeuren in Lemmer. Het startschot was weer van William met een schot van net buiten de 16. Deze ging via de binnenkant van de kruising weer terug het veld in. Achteraf bleek het een knappe redding van de keeper. Dan binnen een paar minuten 3 gele kaarten, waaronder één voor Robin. De jonge scheidsrechter kreeg het moeilijker in de 2e helft. De laatste van die gele kaarten was de 2e voor een speler van CVVO en ze moesten dus verder met 10 man. Het zou niet de laatste kaart van de wedstrijd zijn. Eerlijk gezegd zijn we de tel wat kwijtgeraakt.

Robin krijgt halverwege de tweede helft een grote kans als hij één op één komt met de keeper. Hij wacht net te lang waardoor er toch nog een verdediger zich ervoor kan gooien. Oeverzwaluwen gaat nu meer druk naar voren zetten, maar wordt nog wat dwars gezeten door de vlaggenist. Hans de Vries, altijd eerlijk, zag bij tenminste één van de momenten geen buitenspel. Ondanks een camera langs het veld geen VAR. Toch komt Koudum op voorsprong als Wiebe los is aan de rechterkant. Zijn voorzet is een mooie bovenbeen-zoeker, lekker half hoog. ‘Edje’ loopt er tegenaan. De verdediger uit Lemmer werkt de bal achter zijn eigen keeper, die zijn hand er niet genoeg tegenaan kan zetten. Emotie bij de Sweltsjes! Daarna komen Jorn en Steinar net niet tot een schot om de wedstrijd te beslissen.

Robin wordt ongeveer 10 minuten voor tijd eruit gehaald, want met geel op zak zoeken de Lemsters hem regelmatig op. Dit betekent het competitiedebuut voor Eling. Helaas verliezen we daarna, ogenschijnlijk, Sjors voor een lange tijd met een knieblessure. Het zag er pijnlijk en heftig uit. Zijn broertje Dirk komt erin. Het verlies van Sjors, niet zijn eerste knieblessure, zou niet de laatste tegenvaller van de middag zijn. De goed keepende Feike Pieter moet toch vissen als de rechtsbuiten van CVVO net buiten de 16 vrij mag aanleggen. Feike krijgt zijn hand niet tegen een laag schot in de hoek: 1-1.

De Lemsters waren na hun rode kaart druk op zoek om een Sweltsje een rode kaart aan te smeren. Vlak voor het einde heeft nummer 20, zelf al geel, zijn doel bereikt. Hij haalt Steffen na een dribbel over de breedte van het veld vervelend neer. Steffen staat op en loopt tegen zijn borst aan. De ervaren speler gaat theatraal naar de grond met zijn hand op het hoofd. Steffen wordt door zijn leeftijdsgenoot in het geel van het veld gestuurd, terwijl een gele kaart voor beide heren eerlijker was geweest. Maar goed, ik kijk natuurlijk door een Oeverzwaluwen-bril.

Uiteindelijk een teleurstellend einde van de middag voor de Sweltsjes. Hopelijk volgende week de drie punten tegen Scharnegoutum. We zien dan graag vanaf 14:30 weer veel publiek op onze mooie accommodatie in Koudum. Hup Sweltsjes!