Workum 1 - Oeverzwaluwen 1

WORKUM
tel. 0515-541963

Vv Workum - Oeverzwaluwen

Afgelopen zaterdag stond de enige echte derby op het programma. De Sweltsjes moesten op bezoek in Workum. Dit is altijd een beladen wedstrijd met veel publieke belangstelling van beide kanten, helaas is dat dit jaar anders door het welbekende corona virus.

Dit keer dus geen publiek langs de lijn, wat enigszins werd goed gemaakt door het volle terras bij de kantine.

Trainer Ton Haarman, kan inmiddels weer over een aardig fitte selectie beschikken. Alleen Joey (enkel), Rutger (knie) en Evert (hamstring) konden niet starten vandaag.

Dat bij deze wedstrijd meer op het spel staat dan alleen 3 punten is bekend, en dus zullen beide ploegen gebrand zijn op een goed resultaat. Workum staat inmiddels bovenaan de ranglijst (wedstrijd meer dan Sneek), waar de Koudumers terug zijn te vinden in de grote middenmoot. De ploeg uit Workum staat niet voor niks zo hoog, en dus zullen wij het verschil in kwaliteit moeten compenseren met strijd, inzet en beleving.

Het eerste half uur, gaat redelijk gelijk op en de eerste goede kans is ook voor de blauwhemden. Elmer krijgt net niet genoeg vaart aan de bal, waardoor deze een prooi is voor de doelman van Workum. Aan de andere kant is oude bekende Eise gevaarlijk, maar hij kan nog net op tijd af worden gestopt door zijn broer Wiebe, jawel er is ook een heuse broedertwist vandaag.

Gaandeweg de eerste helft worden steeds meer ‘2 e ballen’ gewonnen door Workum en krijgen zij ook de overhand in de wedstrijd. Maar echte kansen blijven uit. Helaas komen de roodhemden dan uiteindelijk toch op voorsprong, wanneer de bal rond de 16 meter (meerdere keren) niet kan worden weggewerkt en een speler van Workum de bal oppikt en beheerst binnen schiet.

Nog niks aan de hand, maar dit is toch even een ‘tikje’ voor de bezoekers. Alles wijst erop dat er ook zal worden gerust met deze 1-0 tussenstand. Echter krijgt Workum valk voor tijd nog een corner. Deze wordt hoog voorgebracht en Feike kan uiteindelijk niet bij de bal komen (hinderen van de keeper binnen de 5 meter?), waardoor de bal blijft hangen op zo’n 11 meter, en een speler van Workum de bal rustig in de goal kan koppen omdat Feike nog op de grond ligt. Goal wordt goedgekeurd, dus 2-0 voor Workum.

Na de rust wordt getracht de aansluitingstreffer te forceren, alleen komen wij niet tot kansen en wordt het alsmaar lastiger voor de Koudumers om in de wedstrijd te blijven. Het is dan ook Workum wat de stand naar 3-0 tilt, en wederom volgt de goal uit onzorgvuldigheid van de Sweltsjes. Hierna wordt nog getracht 1 op 1 te spelen en terug te komen in de wedstrijd. Deze goede bedoelingen worden al snel de grond in geboord wanneer het 4-0 wordt. In eerste instantie wordt de vrije trap in de muur geschoten, maar in de herkansing neemt de speler van Workum de bal ineens op de pantoffel en laat Feike kansloos.

Wedstrijd gespeeld.

Helaas nemen de Workumers geen gas terug en blijven op zoek gaan naar meer goals, Oeverzwaluwen daarentegen komt ook nog een aantal keren in de buurt van de vijandige goal, maar echte kansen volgen helaas niet.

Het zijn juist de aanvallers van Workum die het vizier op scherp hebben en de stand in het laatste kwartier nog naar 7-0 weten te tillen. Een pak slaag in het hol van de leeuw.

Nu is het wel zaak, om ons na deze wedstrijd snel te revancheren! Gelukkig komt deze kans al snel. Aankomende dinsdag staat namelijk de inhaalwedstrijd tegen Tonego op het programma. Dit is naar alle eerlijkheid een nog belangrijkere wedstrijd voor ons, tegen een ploeg die gebrand zal zijn om hun eerste overwinning te behalen in de competitie.

Zaak voor ons om deze belangrijke 3 punten in Koudum te houden, zodat wij afstand houden en vergroten richting de onderste plekken op de ranglijst!