Oeverzwaluwen 1 - Heerenveense Boys 1

Ds L Tinholtstraat 5
8723CW
KOUDUM

De mannen van Ton Haarman mochten na een heerlijke sneeuwtraining op donderdagavond het deze zaterdag opnemen tegen de nummer 4 van de ranglijst. Na de winterstop komen de punten een stuk minder makkelijk richting de Sweltsjes. Uit de laatste 6 wedstrijden konden er maar 4 punten worden bijgeschreven. H’veense Boys gaat het juist voor de wind op dit moment. Alleen tegen Workum werden de punten verdeeld en verder werden alle andere wedstrijden vaak met ruime cijfers gewonnen.

Koudum is dus gewaarschuwd en heeft ook nog wat recht te zetten tegen deze tegenstander, in Heerenveen werd het namelijk met een 7-0 verlies naar huis gestuurd. Met Elmer weer terug in de selectie werd er om half 3 afgetrapt in de Sândobbe op een wel heel lastig bespeelbaar veld. Dit drukte dan ook aardig zijn stempel op het spel en werd er veel voor de lange bal gekozen. Vanuit daar werd veel strijd geleverd om tot kansen te komen. Lange ballen werden er uiteindelijk door beide ploegen wel gegeven, maar kansen waren er nauwelijks te tellen. Oeverzwaluwen stopte veel energie in de duels en hield daardoor goed stand. Met een ijverige Robin vanaf de zijkant hadden de Sweltsjes nog wel de meeste aanspraak op een openingsgoal, maar verder dan zijn individuele actie en een corner die net voorlangs zeilde kwamen ze niet.

Waar het dus de eerste helft lastig kansen creëren was, was het Jorn die meteen na rust Oeverzwaluwen op een 1-0 voorsprong had kunnen zetten. Elmer die doorkwam op de rechterkant gaf een voorzet die plots voor de voeten van Jorn viel. Vanaf zo’n 5 meter wist hij de bal niet langs de keeper te krijgen een ook in de nastoot lukte het William en Robin niet. Uit dit geblokte schot kon Heerenveen de bal oppakken en de counter inleiden. Uit een lastige hoek wist de tegenstander toch de bal voor te krijgen en vervolgens wist de spits met een slim balletje een inkomende middenvelder een niet te missen kans te geven. 0-1! Een flinke domper voor de Sweltsjes aangezien ze 15 seconden daarvoor zelf op 1-0 dachten te komen. Na de goal lijkt het spelbeeld weer op dat van de eerste helft, het enige verschil is dat de irritatie bij beide teams toeneemt wat zich uit in een aantal kleine opstootjes, overtredingen en gele kaarten. Ton zet zijn laatste troef in en schuift Evert door naar de punt om zo meer gevaar te stichten en toch nog resultaat te halen. Oeverzwaluwen blijft knokken om nog iets te forceren, helaas wordt dit niet beloond en weet Heerenveen in de blessuretijd de wedstrijd definitief te beslissen. De thuisploeg nam meer risico’s en gaf daardoor wat meer ruimte weg. De Boys profiteerden hier uiteindelijk van en zetten daardoor de eindstand op 0-2.

Een zure nederlaag die ook zomaar wel de goede kant op had kunnen vallen. Maar wel een heel strijdbaar Koudum die met deze inzet zeker nog genoeg punten gaat pakken. Want punten hebben ze hard nodig om de concurrenten onder hen in de degradatiezone te houden. Volgende week wordt er weer in de polder gespeeld tegen Tonego uit Luttelgeest en moeten er 3 punten worden gepakt. Alle steun is welkom!